
Waarom lijkt het in sommige teams vanzelf te gaan?
Je kijkt om je heen en ziet het gebeuren: succesvolle teams waarin de samenwerking soepel verloopt. De energie is voelbaar, teamleden zijn gemotiveerd en weten precies wat hun rol is. De communicatie is helder en open, waardoor er vertrouwen heerst en misverstanden nauwelijks voorkomen. Managers in deze teams lijken niet alles zelf te hoeven doen; hun teams werken zelfstandig en voelen zich betrokken bij de gezamenlijke doelen. Successen worden gevierd, de sfeer is positief en iedereen lijkt met plezier te werken.
En dan kijk je naar je eigen situatie...
Je werkdag begint, maar je voelt spanning. Het lijkt alsof je team niet helemaal op dezelfde golflengte zit. Sommige teamleden missen motivatie, doen niet actief mee of trekken zich terug. De communicatie hapert: misverstanden en onduidelijkheid stapelen zich op.
Als manager voel je de druk om alles in goede banen te leiden, maar het lijkt alsof je er alleen voor staat. Je houdt constant het overzicht, lost problemen op en probeert de motivatie erin te houden, maar het voelt als een eindeloze strijd. Je vraagt je af:
“Wat als mijn teamleden afhaken? Wat als we onze doelen niet halen? Wat als ik dit niet langer volhoud?"